کلاس تجربه کانادای CEC مسیر دریافت اقامت برای کارگران ماهر

کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC) مسیر دریافت اقامت برای کارگران ماهر
کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC) مسیر دریافت اقامت برای کارگران ماهر

عنواین مهم

کلاس تجربه کانادای  Canadian Experience Class (CEC) یک برنامه مهاجرتی فدرال، تحت سیستم اکسپرس اینتری است که با هدف تسهیل انتقال کارگران ماهر با تجربه کاری کانادایی برای اقامت دائم ایجاد شده است. برخلاف سایر برنامه‌های مهاجرتی که بر اساس تحصیلات یا جاب آفر کاندیداها را در اولویت قرار می‌دهند، CEC در درجه اول کاندیداها را بر اساس تجربه کاری در کانادا ارزیابی می‌کند.

کلاس تجربه کانادایی به عنوان یک مسیر ارزشمند برای اقامت دائم برای کارگران ماهری است که تجربه کاری در کانادا به دست آورده اند.

کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC) یک برنامه مهاجرتی فدرال تحت سیستم اکسپرس اینتری است که با هدف تسهیل انتقال کارگران ماهر با تجربه کاری کانادایی برای اقامت دائم است.
کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC) یک برنامه مهاجرتی فدرال تحت سیستم اکسپرس اینتری است که با هدف تسهیل انتقال کارگران ماهر با تجربه کاری کانادایی برای اقامت دائم است.

کلاس تجربه کانادایی (CEC)

سیستم مهاجرت کانادا به دلیل مسیرهای مختلف خود برای اخذ ویزای کانادا و  اقامت دائم که برای جذب افراد ماهر با ارائه انواع ویزای بخصوص ویزای کاری کانادا از سراسر جهان طراحی شده است، مشهور است. در میان این مسیرها، کلاس تجربه کانادا (CEC) به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای ساکنان موقتی که تجربه کاری ارزشمندی در کانادا  را داشتند و مدتی را در کانادا برای امور شغلی گذارنده‌اند فراهم میکند تا اقامت موقت خود را به اقامت دائم تبدیل کنند و فرصت دریافت اقامت دائم کانادا را کسب کنند. در این مقاله، ما به ویژگی‌های کلاس تجربه کانادایی می‌پردازیم و معیارهای واجد شرایط بودن، مزایا و فرآیند مربوط به آن را بررسی می‌کنیم.

کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC)

CEC برای چه کسانی مناسب است

کلاس تجربه کانادایی (CEC) برای افرادی مناسب است که تجربه کاری در کانادا به دست آورده اند و مایل به دریافت اقامت دائم هستند. این مسیر مهاجرت به ویژه برای گروه های زیر مناسب است.

کارگران خارجی موقت: افرادی که با ورک پرمیت موقت به کانادا آمده اند و حداقل یک سال تجربه کار  در این کشور را دارند ممکن است CEC را راهی ایده آل برای تضمین اقامت دائم بدانند.

فارغ التحصیلان بین المللی: دانشجویان خارجی که پذیرش تحصیلی کانادا داشته‌اند و تحصیلات خود را در یک مؤسسه تحصیلی در کانادا به پایان رسانده اند و حداقل یک سال تجربه کاری را از طریق مجوز کار پس از فارغ التحصیلی به دست آورده اند، می توانند واجد شرایط CEC باشند.

افراد با تجربه کاری کانادایی: افرادی که قبلاً به صورت موقت در کانادا کار کرده اند و تجربه کاری ارزشمندی در مشاغلی مانند مدیریت، نقش های حرفه ای، موقعیت های فنی یا مشاغل تخصصی به دست آورده اند، ممکن است واجد شرایط CEC باشند.

کارگران ماهر بدون جاب آفر: برخلاف سایر برنامه های مهاجرت، CEC متقاضیان را ملزم نمی کند که یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی داشته باشند. بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای کارگران ماهری باشد که پیشنهاد شغلی ندارند اما تجربه کاری مرتبط در کانادا به دست آورده اند.

نامزدهای واجد شرایط برای اکسپرس اینتری: CEC در چارچوب سیستم اکسپرس انتری، که درخواست های اقامت دائم را مدیریت می کند، عمل می کند. کاندیداهایی که معیارهای واجد شرایط بودن برای CEC را دارند و دارای امتیاز رقابتی سیستم رتبه بندی جامع (CRS) هستند، ممکن است در طول قرعه کشی اکسپرس انتری، دعوت نامه ای برای درخواست (ITA) دریافت کنند.

افرادی که به دنبال اقامت دائم هستند: CEC یک مسیر ساده برای اقامت دائم برای افرادی که مایلند کانادا را خانه دائمی خود کنند فراهم می کند. این یک مسیر مستقیم برای دریافت وضعیت اقامت دائم بدون نیاز به پیشنهاد شغلی یا برنامه PNP نامزدی استانی ارائه می دهد.

کلاس تجربه کانادا  Canadian Experience Class (CEC)

معیارهای واجد شرایط بودن برای کلاس تجربه کانادا (CEC)

معیارهای واجد شرایط بودن برای کلاس تجربه کانادا (CEC) به گونه ای طراحی شده است که متقاضیان از صلاحیت ها و تجربه لازم برای کمک به اقتصاد و جامعه کانادا برخوردار باشند. برای واجد شرایط بودن برای CEC، نامزدها باید معیارهای زیر را داشته باشند.

تجربه کاری در کانادا: متقاضیان باید حداقل یک سال سابقه کار تخصصی تمام وقت در کانادا در سه سال گذشته قبل از درخواست داشته باشند. این تجربه کاری باید به طور قانونی به دست آید و باید تحت یکی از دسته بندی های زیر در طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) قرار گیرد:

  • نوع مهارت 0 (شغل های مدیریتی)
  • سطح مهارت A (شغل های حرفه ای)
  • سطح مهارت B (مشاغل فنی و مشاغل ماهر)

تسلط به زبان: داوطلبان باید با شرکت در آزمون زبان تعیین شده مورد تایید اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) مهارت خود را در زبان انگلیسی یا فرانسوی نشان دهند. آزمون های زبان قابل قبول برای CEC عبارتند از

  • سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) – آموزش عمومی
  • برنامه شاخص مهارت زبان انگلیسی کانادا (CELPIP) – عمومی
  • Test d’évaluation de français (TEF) – برای مهارت زبان فرانسه

حداقل آستانه زبان: داوطلبان باید در هر یک از چهار توانایی زبان (خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن) در آزمون زبان تعیین شده، به حداقل آستانه زبان دست یابند. نتایج آزمون زبان نباید بیشتر از دو سال از تاریخ درخواست باشد.

تحصیلات: در حالی که داشتن تحصیلات پس از متوسطه برای CEC اجباری نیست، نامزدهای با سطوح تحصیلات بالاتر ممکن است امتیاز بیشتری در سیستم اکسپرس انتری دریافت کنند. مدارک تحصیلی اگر در خارج از کانادا به دست آمده باشد باید از طریق ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) ارزیابی شود تا معادل کانادایی آنها تعیین شود.

پذیرش: متقاضیان باید شرایط پذیرش مربوط به سلامت، امنیت و جرم و جنایت را داشته باشند. این شامل انجام معاینات پزشکی و ارائه گواهینامه  پلیس به عنوان بخشی از فرآیند درخواست می شود.

نمایه اکسپرس اینتری: داوطلبان علاقه مند به CEC ابتدا باید یک نمایه آنلاین از طریق سیستم اکسپرس اینتری ایجاد کنند. آنها بر اساس عواملی مانند سن، تحصیلات، مهارت زبان و تجربه کاری کانادایی ارزیابی می شوند. کسانی که معیارهای واجد شرایط بودن را دارند وارد استخر اکسپرس اینتری می شوند.

امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS): به داوطلبان در استخر اکسپرس اینتری بر اساس اطلاعات ارائه شده در پروفایل آنها امتیاز CRS داده می شود. امتیاز CRS برای رتبه بندی نامزدها در برابر یکدیگر استفاده می شود. کاندیداهایی که نمرات CRS بالایی دارند به احتمال زیاد در طول قرعه کشی اکسپرس انتری دعوتنامه درخواست (ITA) برای اقامت دائم دریافت می کنند.

فرآیند درخواست CEC

فرآیند درخواست برای کلاس تجربه کانادا (CEC) در چارچوب سیستم اکسپرس انتری، که درخواست های اقامت دائم در کانادا را مدیریت می کند، عمل می کند.

یک نمایه اکسپرس اینتری ایجاد کنید: داوطلبان علاقه مند به درخواست برای CEC ابتدا باید یک نمایه آنلاین از طریق سیستم اکسپرس اینتری ایجاد کنند. آنها باید اطلاعاتی در مورد سن، تحصیلات، مهارت زبان، تجربه کاری و سایر جزئیات مرتبط ارائه کنند.

دریافت دعوت نامه برای درخواست (ITA): به داوطلبان در استخر اکسپرس اینتری بر اساس عواملی مانند سن، تحصیلات، مهارت زبان و تجربه کاری کانادایی، امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) داده می شود. به طور دوره ای، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) قرعه کشی اکسپرس اینتری را برای انتخاب نامزدهایی با امتیاز CRS بالا انجام می دهد.
داوطلبانی که در طول قرعه کشی اکسپرس انتری دعوتنامه درخواست (ITA) دریافت می کنند، یک بازه زمانی محدود (معمولا 60 روز) برای ارسال درخواست کامل برای اقامت دائم دارند.

جمع آوری مدارک مورد نیاز: پس از دریافت ITA، نامزدها باید تمام مدارک مورد نیاز را برای پشتیبانی از درخواست خود جمع آوری کنند. این اسناد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گذرنامه یا سند سفر
  • نتایج آزمون زبان (IELTS، CELPIP، TEF)
  • مدارک تحصیلی (ریز نمرات، دیپلم، مدرک تحصیلی)
  • مدارک سابقه کار (کارنامه، برگه حقوق، اسناد مالیاتی)
  • گواهی پلیس
  • نتایج معاینه پزشکی

تکمیل درخواست برای اقامت دائم: داوطلبان باید درخواست اقامت دائم (e-APR) را به صورت آنلاین تکمیل کنند و اطلاعات دقیق و مدارک پشتیبان را ارائه دهند.
این برنامه شامل بخش هایی برای اطلاعات شخصی، اعضای خانواده، سابقه تحصیلی، تجربه کاری و جزئیات مربوط به اعضای خانواده همراه است. داوطلبان باید در این مرحله هزینه های پردازش مورد نیاز را پرداخت کنند.

ارسال درخواست: پس از تکمیل درخواست، داوطلبان باید آن را به صورت الکترونیکی از طریق حساب اکسپرس اینتری آنلاین خود ارسال کنند.
داوطلبان باید اطمینان حاصل کنند که تمام مدارک مورد نیاز گنجانده شده است و درخواست دقیق و واقعی است.

منتظر پردازش باشید: پس از ارسال درخواست، داوطلبان باید منتظر بمانند تا IRCC به درخواست آنها رسیدگی کند. زمان پردازش درخواست‌های CEC متفاوت است، اما IRCC قصد دارد بیشتر درخواست‌ها را ظرف شش ماه پردازش کند.
در طول دوره پردازش، IRCC ممکن است اسناد یا اطلاعات اضافی را از متقاضی درخواست کند.

دریافت تاییدیه اقامت دائم (COPR): در صورت تایید درخواست، داوطلبان تاییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت دائم (در صورت وجود) را دریافت خواهند کرد. COPR شامل اطلاعاتی در مورد وضعیت اقامت دائم متقاضی، تاریخ انقضای ویزای اقامت دائم (در صورت وجود) و هر شرایطی است که به اقامت دائم پیوست می شود.

برای داوطلبان ضروری است که دستورالعمل های ارائه شده توسط IRCC را در طول فرآیند درخواست به دقت دنبال کنند و اطمینان حاصل کنند که تمام مدارک مورد نیاز به طور دقیق ارسال شده است. کمک گرفتن از یک مشاور ویزای کانادا یا وکیل مهاجرت ممکن است برای پیمایش موثر در روند درخواست مفید باشد.

مزایای کلاس تجربه کانادایی

مسیر کارآمد برای اقامت دائم: CEC یک مسیر مستقیم برای اقامت دائم برای افرادی فراهم می کند که قبلاً از طریق تجربه کاری خود با بازار کار و جامعه کانادا سازگار شده اند. نیاز به پیشنهاد شغلی یا نامزدی استانی را دور می زند و روند مهاجرت را ساده تر می کند.

بدون نیاز  به هیچ امتیازی برای نامزدی استانی: برخلاف سایر برنامه های مهاجرت تحت سیستم اکسپرس انتری، CEC امتیاز اضافی برای  یک پیشنهاد شغلی یا نامزدی استانی لازم ندارد.

بدون نیاز به پیشنهاد شغلی: برخلاف سایر برنامه های مهاجرت، مانند برنامه فدرال کارگران ماهر (FSWP)، CEC متقاضیان را ملزم نمی کند که یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی داشته باشند. این می تواند برای افرادی که تجربه کاری مرتبط در کانادا را به دست آورده اند اما پیشنهاد شغلی دریافت نکرده اند مفید باشد.

ادغام: متقاضیان تحت CEC از قبل با جامعه، فرهنگ و شیوه زندگی کانادا آشنا هستند و در این کشور زندگی و کار کرده اند. این آشنایی می تواند انتقال آنها به اقامت دائم را آسان کند و ادغام آنها در جوامع کانادایی را تسهیل کند.

سیستم اکسپرس انتری: CEC در چارچوب سیستم اکسپرس انتری که درخواست های اقامت دائم را مدیریت می کند، عمل می کند. نامزدهای علاقه مند به CEC ابتدا باید از طریق اکسپرس اینتری یک نمایه آنلاین ایجاد کنند و بر اساس عواملی مانند سن، تحصیلات، مهارت زبان و تجربه کاری کانادایی ارزیابی شوند.

دریافت اقامت دائم و شهروندی: ساکنان دائمی که از طریق CEC مهاجرت می کنند، واجد شرایط درخواست شهروندی کانادا پس از احراز شرایط خاص اقامت هستند. شهروندی مزایای بیشتری از جمله حق رای، دسترسی به خدمات کنسولی کانادا در خارج از کشور و … را ارائه می دهد.

کلاس تجربه کانادایی به عنوان یک مسیر ارزشمند برای اقامت دائم برای کارگران ماهری است که تجربه کاری در کانادا به دست آورده اند. کانادا با به رسمیت شناختن کمک های ساکنان موقت و ارائه یک فرآیند مهاجرتی ساده به آنها، به جذب افراد با استعدادی که اقتصاد و جامعه این کشور را غنی می کنند، ادامه می دهد. برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، بررسی فرصت های ارائه شده توسط کلاس تجربه کانادا می تواند اولین گام برای ساختن آینده ای موفق در این کشور باشد.

درپایان، کلاس تجربه کانادایی برای کارگران ماهری مناسب است که تجربه کاری ارزشمندی در کانادا به دست آورده اند و به دنبال انتقال از وضعیت موقت به اقامت دائم هستند و به بازار کار و جامعه کانادا کمک می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا